Bitmap Limingan taidekoulu
Limingan taidekoulu

Dr. Shpend Ben­gun näyt­te­lyn ava­jai­set 16.11.2023

Dr. Shpend Ben­gun näyt­te­ly 16.11.–30.11.2023 Limin­gan kir­jas­tol­la. Ter­ve­tu­loa!

Toh­to­ri Shpend Ben­gu on työs­ken­nel­lyt kulu­neen vuo­den resi­dens­si­tai­tei­li­ja­na Limin­gan Tai­de­kou­lul­la. Kan­sain­vä­li­nen resi­dens­si­toi­min­ta on jat­ku­nut yhteis­työs­sä Oulun Sar­ja­ku­va­kes­kuk­sen kans­sa nyt jo kuusi vuot­ta.

Työs­ken­te­ly­jak­sol­laan her­ra Ben­gu on työs­ken­nel­lyt suo­ma­lai­sen aineet­to­man kult­tuu­ri­pe­rin­nön aihei­den paris­sa — hänen teok­sis­saan näkyy Kale­va­lan tari­noi­ta. Ben­gu on teh­nyt väi­tös­kir­ja­tut­ki­muk­sen­sa koti­maas­saan Alba­nias­sa tut­kien mm. Suo­mes­ta löy­ty­nei­den kal­lio­maa­laus­ten ja tois­tu­vien pik­to­gram­mien käyt­töä ja poh­jaa moder­nil­le tai­teel­le.

Näyt­te­lys­sä on esil­lä usei­ta suu­ri­ko­koi­sia gra­fii­kan­ve­dok­sia  suo­ma­lai­sen kult­tuu­ri­pe­rin­nön aiheis­ta. Ava­jai­sia vie­te­tään Limin­gan kir­jas­tol­la tors­tai­na 16.11.23 klo 17.30 alkaen. Tilai­suus on mak­su­ton.

Shpend Ben­gu kävi ensim­mäis­tä ker­taa Suo­mes­sa 1995 Kemin sar­ja­ku­va­fes­ti­vaa­leil­la ja tuol­loin tutus­tui moniin sar­ja­ku­van­te­ki­jöi­hin. Hän vai­kut­tui pal­jon Suo­mes­ta ja niis­tä tek­nii­kois­ta, joi­ta hän tääl­lä olles­saan oppi. Näyt­te­lys­sä esil­lä ole­vat vedok­set ja veis­to on teh­ty tek­nii­kal­la, jon­ka hänel­le esit­te­li jo edes­men­nyt sar­ja­ku­va­neu­vos Kei­jo Ahl­qvist.

Täs­sä vie­raam­me oma esit­te­ly englan­nik­si:

“I am Dr. Shpend Ben­gu, lec­tu­rer of Print­ma­king, Mul­ti­me­dia, Pho­to­grap­hy, Grap­hic Novels and Ilustra­tion at the Alba­nian Uni­ver­si­ty of Tira­na, in the Depart­ment of Art and Design. I am also a researc­her on Tan­gible and Intan­gible Art Heri­ta­ge and art teac­hing met­hods.

I have over 30 years of teac­hing expe­rience in the field of art print­ma­king, grap­hic design, pain­ting, pho­to­grap­hy, art his­to­ry and expe­rience of over 20 years, at gra­dua­te and under­gra­dua­te levels, in ins­ti­tu­tions in and out of Alba­nia. This is com­bi­ned with equal amount of expe­rience pro­ducing art in dif­fe­rent for­mats and design and during the last 15 years hea­vi­ly invol­ved in research dea­ling with art heri­ta­ge and its con­nec­tion to the pre-his­to­ric and arc­haeo­lo­gical past.”

Shpend Ben­gun yhteys­tie­dot haas­tat­te­lu­ja var­ten:

shpend­ben­gu at gmail . com (pois­ta välit)

Yhteys­hen­ki­lö­nä
Tes­sa Astre