digi- ja pelitaiteen linja
Luovuutta, teknologiaa ja tulevaisuuden taitoja.

Tule opiskelemaan taidelinjalle, jossa piirros herää eloon, 3D-mallit rakentuvat käsissäsi ja oma pelimaailma syntyy ideastasi! Digi- ja pelitaiteen linja yhdistää taiteellisen ilmaisun ja digitaaliset työkalut käytännönläheisellä ja inspiroivalla tavalla.
Opit tekemään taidetta, animaatioita ja peligrafiikkaa, joita oikeasti käytetään tämän päivän peleissä, animaatioissa ja digitaalisessa mediassa. Olit sitten aloittelija tai jo kokeneempi tekijä, saat tukea kehittyäksesi omalla tasollasi.
Mitä opit?
- - Digimaalauksen ja kuvankäsittelyn perusteet
- - Vektorigrafiikkaa ja 2D-animaatiota (frame-by-frame, rigging, liike)
- - 3D-mallinnusta ja teksturointia Blender-ohjelmalla
- - Unity- ja Unreal Engine-pelimoottorien käyttöä artistin näkökulmasta
- - Visuaalisen suunnittelun ja pelitaiteen projektityöskentelyä

Kevään ryhmäprojekti – oma peli tai animaatio
Keväällä pääset toteuttamaan koko lukuvuoden huipentavan ryhmätyön. Tuloksena voi syntyä esimerkiksi tunnelmallinen pieni peli, vuorovaikutteinen tarina tai visuaalisesti näyttävä animaatio, joka jää katsojan mieleen.
Lukuvuosi 11.8.2025–22.5.2026.
Katso kurssisuunnitelma pdf-tiedostona

Käytännönläheistä oppimista nykyaikaisilla välineillä
Opiskelijoilla on käytössään omat työpisteet, laitteet ja ohjelmistot kuten:
- - Adoben ohjelmistot, Krita ja OpenToonz (kuvankäsittely, 2D-taide ja animaatio)
- - Unity (pelitaide ja interaktiivisuus)
- - Davinci Resolve (videoeditointi)
- - Blender (3D-grafiikka)
Mihin linjalta voi jatkaa?
Digi- ja pelitaiteen linja antaa vahvan pohjan taide‑, peli- tai media-alan jatko-opintoihin ammattikouluissa ja korkeakouluissa. Linjalta voit ponnistaa myös suoraan työelämään freelancerina, pelialalle tai media-alan tehtäviin.
Digitaalisen visuaalisen sisällön osaajille on jatkuva kysyntä – niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Digi- ja pelitaiteen pääopettajana Limingan taidekoululla toimii medianomi (AMK), graafinen suunnittelija ja animaattori Janne Isokääntä.
Kiinnostuitko? Hae mukaan ja vie luovuutesi uudelle tasolle!
Hae digi- ja pelitaiteen linjalle
Limingan taidekoulu ei ole mukana valtakunnallisessa yhteishaussa. Opiskelijaksi ilmoittaudutaan koulun omalla hakulomakkeella. Ensimmäisen vuoden opiskelijoita ei karsita, vaan heidät kutsutaan hakemusten saapumisjärjestyksessä. Perusoppijakson vapaita oppilaspaikkoja voi tiedustella myös kesken lukukauden. Opiskelijapaikan vapautuessa voidaan tilalle ottaa uusi opiskelija myös lukuvuoden aikana. Vapaassa sivistystyössä opetuksen käynnistyminen edellyttää, että ryhmään saadaan riittävä määrä opiskelijoita. Opiskelijan tulee olla oppivelvollisuutensa suorittanut, yläikärajaa ei ole.
Digi- ja pelitaiteen linja aloitti ensimmäisen kerran opetuksensa syyslukukaudella 2024. Lisätiedot lukukaudesta, opiskeluista ja asumisesta löydät koulun nettisivuilta.
Lukuvuosi 11.8.2025–22.5.2026.
Syyslukukausi 11.8.2025–19.12.2025 (syysloma vko 43 eli 20.–24.10.2025)
Kevätlukukausi 7.1.2026–22.5.2026 (talviloma vko 10 eli 2.–6.3.2026)
DIGI- JA PELITAITEEN LINJAN HAKU LUKUVUODELLE 2025–2026 ON ALKANUT!
Kyselyitä linjalla opiskelusta on tullut jo paljon, joten ilmoittauduthan opintoihin ajoissa!